torsdag 31 maj 2012

Sluta skuldbelägga feminister, börja prata feminism

Jag läser bloggar och krönikor om feminism och blir så ledsen när de ofta handlar om (kvinnliga) feminister. När ansvaret för att förändra världsomspännande strukturer läggs på en enskild individ.
För feministrollen är bara en många roller som en kvinna kan göra fel.

Icke-feministen:
Vi gör fel om vi inte är medvetna om strukturer som mäns överordning, eller hur vi hela tiden gör kvinnlighet osv. Är vi inte medvetna så för vi ju helt oproblematiskt vidare all skit till våra barn, våra vänner, oss själva osv.

Den dåliga feministen:
Vi gör fel om vi är medvetna om normerna, men ändå följer dem. Om jag som feminist vikthetsar, vill vara sexig, behaga osv. För jag vet ju att det är en roll som dessa strukturer möjliggjort för mig att spela. Roller som förvisso bekräftar mig som normal, som kvinnlig - men som jag inte vill ställa upp på. För jag vill ha frihet - jag vill inte att min och andra kvinnors självbild ska vara beroende av om vi passar in i en jävligt trång mall. Jag vill att alla ska må bra - att jag ska må bra.
Men vi är alla inlärda detta beteende, dessa roller. Och för att inte känna oss obekväma är det lättast att helt enkelt följa normerna, trots en medvetenhet om att de suger.

Elitfeministen:
Vi gör fel om vi bryter mot normerna, då är vi avvikande, elitfeminister, rabiata, pk osv. Då har vi tagit i för mycket. Tar plats, tar uppmärksamhet. Då är helt plötsligt inte feminismen för alla - utan bara för de som är annorlunda, då kan vi kalla "deras" projekt för något elitistiskt och konstigt. Något för "den typen av människor".

Överallt finns detta skuldbeläggande, denna oförmåga att prata om problem på en strukturell nivå, denna uppfattning om att man måste leva som man lär för att vara trovärdig. Men man behöver inte leva som man lär, det är att begära väldigt mycket. Man kan tycka att en norm suger, och ändå följa den.

Vi måste sluta prata om feminister, och prata mer feminism.

1 kommentar: