tisdag 24 april 2012

Efterlyses: Bättre debattklimat

På senaste tiden har jag funderat både en och två gånger innan jag publicerat ett inlägg här, jag har haft en dålig känsla som jag inte riktigt kunnat sätta fingret på – förrän nu.
Anledningen till att jag tvekar är att jag, precis som alla andra människor, vill vara omtyckt. Jag delar gärna med mig av mina tankar, val och åsikter - och jag debatterar gärna sakfrågor MEN när jag läser i kommentarsfälten på diverse bloggar så är det ofta väldigt lite debatt om sakfrågan och i stället många pikar i stil med "Jag gillar inte heller xxx (namn på bloggare)", eller "Alla som gör xxx (någonting på ett visst sätt) är dumma i huvudet".

Låt mig presentera min teori om varför det ser ut så här:
Det finns så sjuuuukt många pekpinnar överallt i samhället (som bloggar så klart är en del av), så att göra ett val är på ett vis att känna sig ständigt ifrågasatt. Skriver då någon om hur hen gör i en specifik situation så tolkas det som att ytterligare någon ifrågasätter JUST MIG. Så verkar det i alla fall som att många reagerar när man läser i kommentarsfälten på flera bloggar.

Många verkar helt ha tappat förmågan att se på en fråga i ett större perspektiv, att kunna ta ett steg tillbaka och förstå att när en bloggare delar med sig av sitt liv/sina åsikter så är det förmodligen inte ett personligt angrepp mot JUST MIG. Många som verkar reagera på det sättet går just till personangrepp och skriver dömande saker om en specifik person eller om personer som gör på ett visst sätt.

När jag bloggar är min avsikt aldrig att skuldbelägga eller såra någon enskild individ - men jag vill gärna dela med mig av mina tankar och debattera viktiga frågor. Och när jag gör det vill jag inte läsa att jag är dum i huvudet, för då blir jag ju svinledsen.
När jag delar med mig av mina tankar, val och åsikter så betyder det inte att jag tycker att alla som inte tänker/gör/tycker som jag är dumma i huvudet. Självklart gör jag en slags värdering bara genom att göra mitt val (jag tycker ju att det är det bästa alternativet) - och sedan dela med mig av det. Men hur ska man kunna blogga om man inte ens får skriva om sig själv?

Det krävs mod att ta ställning, det krävs mod att uttrycka sina åsikter och sina val. Och visar man det modet så förtjänar man att bemötas med respekt. Förutsatt att man själv bemöter sina läsare med samma respekt.

4 kommentarer:

  1. Det här sätter fingret på så mycket som jag tänker och känner! Tack för att du skrev det här!

    SvaraRadera
  2. Det var ditt inlägg som fick mig att fatta vad det var jag egentligen känner! Men jag ville inte länka dit med risk för att debatten skulle börja handla om "för eller emot din reaktion" typ.

    SvaraRadera