onsdag 7 december 2011

Välj din favoritrubrik

Tiden man får för sig själv är ju väldigt begränsad med en liten unge, därför valde jag bort datorn nästan helt förra veckan för att i stället sy de få minuter jag lyckades sno åt mig.
Men nu är jag peppad på att blogga igen, har en massa grejer som jag går runt och funderar på. Men att skriva tar också tid, därför tänkte jag föreslå ett par ämnen så får ni välja vilket av dessa jag ska behandla.

Rädd för att föda. Något som jag försöker förtränga, men som ploppar upp ändå titt som tätt. Ibland som en gråt i halsen, ibland som lite magont, ibland bara som tankar. Men jag känner mig så himla rädd. Hur ska det gå nästa gång? För jag vill ha fler barn.

Livet! Guuud, vad ska det bli av mig???? Typ så. Fast jag kan kanske utveckla det lite så klart.

Ett tryggare föräldraskap. Känner att jag börjat landa i min roll, och äntligen kan sluta försöka känna av hur "man borde" göra typ allting som har med bebisar att göra. Nu jädrar är det slutbrytt. Orka skapa problem som inte finns.

Föräldraledighetens nackdelar. Jag har varit hemma själv med Oskar i fem månader nu. Jag vet när han brukar äta, jag vet när han brukar sova, jag kan tyda hans signaler och det är oftast helst mig han har bredvid sig när han ska somna.
Det är jobbigt för Oskars pappa, som hela tiden har en sambo som kan berätta vad som är grejen med hans barn när han är kinkig, risken blir att jag blir bossy bossy och ska styra och ställa hur vi ska ha det när vi är alla tillsammans. Men det är också jobbigt för mig att M aldrig tar första initiativet till att lägga Oskar, fixa maten osv. utan väntar sig att jag ska påpeka när det är dags. Detta medför så klart att jag får den klassiska tjatrollen som JAG HATAR. Lösning på detta ska kommas på SNARAST.

8 kommentarer:

  1. Jag vill läsa alla, men helst den sista, om föräldraledighetens nackdelar. Jag kan trösta med att när den andra föräldern är hemma så blir det hen som har kollen och man själv som ba: "Vad har ungen för storlek?"

    SvaraRadera
  2. Håller med Anna! För det är samma saker som jag battlar med. Eller kanske inte så mycket ettan, för mig handlar det mer om rädsla för att vara gravid igen.

    SvaraRadera
  3. Måste man välja?

    SvaraRadera
  4. Du kan väl beta av ett ämne i taget under en tid framöver!? Lät väldigt intressant alltihop! Du är inte ensam med dina funderingar kring dessa ämnen... Känns som hot-stuff alltihop! Vore fantastiskt att få läsa vad du tänkt om det. Kram! Sanna (Almas mamma)

    SvaraRadera
  5. Ämne 4 och 1, tack! Men som Sanna säger, skriv rubbet.

    SvaraRadera
  6. Ja, skriv allesammans, men jag måste säga att jag av personliga själ är mest intresserad av "Föräldraledighetens nackdelar"...

    SvaraRadera
  7. Håller med Sanna, allt är intressant. Men jag röstar för att du börjar med ettan.

    SvaraRadera