söndag 9 oktober 2011

Klass - är du fin nog?

Anneli Jordahls fina bok,
på vår smutsiga matta.
Jag och två brudar som jag lärde känna förra året på Makt och kön-kursen har startat en bokcirkel. Klass – är du fin nog? av Anneli Jordahl blev första boken som vi läste, och för ett par kvällar sedan gick diskussionerna heta.

Vi pratade om att medelklassen har patent på god smak; det är vi som bestämmer vad som är fint, fult, coolt och töntigt; arbetarklassen raljeras det över i tv-program som Ullared. Men att det är människor av arbetarklass som det görs narr av är det ingen som talar om. Anneli Jordahl skriver: "På senare tid har inte social position varit avgörande för identitetsbygget, påstås det. Numera heter det att livsstilar och fritidsaktiviteter utmärker en grupp."

I ett samhälle där politiker (och andra) gör sitt bästa för att radera klassbegreppet ur människornas medvetande, genom att utmåla medelklassen som så pass utbredd att nästan alla tillhör den, måste man skärpa sig för att se strukturer. (Enligt Statistiska centralbyråns statistik från 2001 är 46 procent av den anställda arbetskraften arbetare, skriver Jordahl.)

På samma sätt som män väljer män till betydelsefulla positioner så väljer klass också klass, skriver Jordahl. Detta stämmer väldigt bra på bland annat mediebranschen, som består av en sjukt homogen grupp människor. Det i sin tur påverkar vilka ämnen som tas upp, vilket utrymme de får, vilken vinkel man väljer och vem man riktar sig till.
... Men vilken tur då att nästan alla hör till just samma klass; den som spelar wordfeud, gör rut-avdrag och handlar vintage. För det är väl så det är? Det är i alla fall lätt att tro det när man läser tidningarna.



PS. Att definiera klass är ingen lätt sak; själv går Anneli Jordahl efter utbildning, yrke, kapital och föräldrarnas klasstillhörighet. SEI-koden, socioekonomiska grupper, som forskare använder, tar hänsyn till inkomst, utbildning, boende, hälsa och möjlighet att ta semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar