lördagen den 8:e oktober 2011

Jag tänkte i alla fall träna

Kvart över tolv i dag irrade jag omkring på Iksu (träningsstället) på jakt efter en lokal jag aldrig tidigare varit i. Träningsskorna var på och vattenflaskan fylld, men när jag äntligen hittade fram så visade det sig att det var en föreläsning jag bokat in mig på.
//Förvirrad mamma

Men det var i alla fall sjukt intressant; det handlade om träning efter graviditet och förlossning och det var sjukgymnasten som håller i mamma-baby-gympan som föreläste. Vi fick även känna på varandras delade magmuskler, och mina har nästan gått ihop nu. Heja kroppen!

Och jag stannade faktiskt kvar och tränade lite i gymmet efteråt, bara så ni vet.

5 kommentarer:

  1. Hur vet man det? Att magmusklerna gått ihop/isär? Hur känner man det under degen?
    Jag tränar ju rätt mycket mage men har aldrig ens tänkt på att det kanske inte är så bra`?

    SvaraRadera
  2. Om du lägger dig ner på rygg med fötterna i golvet så att knäna står upp, och så tar du ena handen bakom huvudet och spänner magmusklerna, som när du ska göra en situp. Då kan du känna med andra handen, ganska hårt precis vid naveln att det är som ett mellanrum. Om det mellanrummet är större än 2 cm ska man vara försiktig, om inte vävnaden hunnit bli stark. I värsta fall kan man tydligen få ett bråck, att det liksom pressas fram grejer i det där mellanrummet. Huvva!
    Sjukgymnasten rekommenderade plankan, rodd och andra övningar som tränar de djupa magmusklerna! Raka situps ska undvikas, i alla fall i början.

    SvaraRadera
  3. Då skall jag känna där. Men vad räknas som "i början"?

    SvaraRadera
  4. Efter 6–7 månader brukar vävnaden ha stärkts och delningen minskat eller gått ihop, sa hon.

    SvaraRadera
  5. ... och man ska så klart träna magen så att man blir stark! Men det är de djupa magmusklerna man ska koncentrera sig på. Kolla www.mammafitness.se eller hennes klipp på youtube. Jättebra tips på övningar man kan göra, olika varianter av plankan osv. Lycka till!

    SvaraRadera