torsdagen den 27:e oktober 2011

Höstbudgeten

Tadaaa! Nu är den klar! Den nya budgeten! Ska fasen ta en promenad med några feta böcker i famnen och be någon fota mig, som en riktig finansminister.
I tre kvällar i rad har jag och min älskade sambo suttit och ritat, räknat och flyttat siffror mellan olika rutor (han har fört in alla våra in- och utgifter i Excel). Första kvällen kände vi oss som utblottade fattighjon när vi gick till sängs, andra kvällen kändes det lite bättre och tredje kvällen kände vi oss rika som troll! Okej, nu kanske jag överdrev lite, men så himla mycket bättre allt känns.
Vi kommer ju inte vara astäta i vår när jag ska plugga och Martin vara föräldraledig, men med ett extra sparkonto som vi fyller på med mina föräldradagar innan nyår så kommer vi att ha lika mycket/lite (beror på hur man vill se det) pengar att röra oss med då som vi har nu.

Jag är så glad att vi varken har bostadsrätt eller bil. Det känns så bra att kunna välja om jag vill plugga eller jobba, inte tvingas att jobba bara för att ha råd att leva.

Vad satsar vi på i höstens budget? Boende och mat måste sägas vara det som drar mest stålars. Men vi har även budgeterat för viktiga satsningar som en Trisskalender i december.
– Vi ser det som en investering, säger de blivande miljonärerna Susanna och Martin.

Nedan följer några hälsningar:
Försäkringskassan;  angående er jämställdhetsbonus vill vi bara säga att vi delar lika på tiden, men dagarna tar vi ut så att vi får så mycket pengar vi kan.

Anders Borg; kan vi göra utrymme för satsningar på en städlön + föräldrapenning, samt på studielån + föräldrapenning så kan vi garanterat göra underverk med statens miljarder. Kontakta oss för (dyra) konsultuppdrag.

Lyxfällan; oss träffar ni aldrig.

7 kommentarer:

  1. Känner igen dilemmat... Skönt att ni fått till en bra budget! Vad blir det du ska plugga till våren då? Mer sociologi eller nåt annat?

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Underbart!

    SvaraRadera
  3. 1. Trisskalender är ju briljant!
    2. Kan ni komma hit och styra upp vår ekonomi någon dag?

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad, jättebra med en budget ju. Jag använder också excel och det så bra att se hur det närmaste året ser ut.Ni får massor av vuxenpoäng efter ert jobb...

    SvaraRadera
  5. David: I vår ska jag läsa b-kursen makt och kön, efter den tänker jag fortsätta med sociologin!

    Jonna: 1. I know!!! 2. Jamen typ, är så sjukt peppad på pengar så att bara få bolla med dem känns kul. Fast det ska nog vara ens egna så att man får spendera kronorna som blir över.

    Marie: Yes, smidigt som tusan!

    SvaraRadera
  6. Mer makt och kön alltså? Spännande! Jag har hört att den ska vara riktigt bra.

    SvaraRadera
  7. Det har jag också hört! Planen är att på sikt ta en fil. kand. i sociologi, planen just nu alltså, jag brukar vara rätt bra på att ändra mig. Hur ser din höst ut?

    SvaraRadera