måndag 24 oktober 2011

Att sy kantband

Maija ville veta hur jag gör när jag syr mina kantband, så här kommer en sjukt utförlig beskrivning:

Klipp ut en remsa i muddväv. Jag har gjort remsan 4,5 cm bred.

Bestäm vart du vill att remsans söm ska vara; antingen mitt bak eller så att den ligger mot en annan söm. Sätt en startnål (min blå).

Nåla fast bandet räta mot räta mot halsringningen. 
Hur lång remsa ska man klippa? undrar du kanske nu. En bra hållpunkt är att mäta på mönstret hur många cm ringningen är, och sedan multiplicera det med 0,8. Remsan ska alltså vara kortare än själva ringningen. Syr du kantband i ett tyg som inte är lika elastiskt som muddväv så får du göra remsan lite längre. 

Jag har inte mätat min remsa innan, utan töjer den medan jag nålar. (Om du mätar och klipper till rätt längd från början så är det lättare att sy ihop remsans kortändar INNAN du börjar nåla fast remsan.) 

Nu har jag kommit hela vägen runt, och markerar då var på remsan jag vill ha min söm.

Jag nålar ihop.

Och syr ihop remsan.

Klipper bort överflödigt tyg.

Nålar fast sömmen på remsan mot sömmen på ringningen.

Sedan syr jag fast remsan.

Så här ser det ut nu.

Nu ska jag vika in remsan över den här kanten.

Sedan nålar jag fast den.

Jag syr från rätsidan med tvillingnål.
Testsy på en tygbit innan för att bestämma hur långt från kanten du vill ha sömmarna.

Nu ser det så här snyggt ut!

Men på avigsidan är det inte lika fint...

Därför kliper jag helt enkelt bort överflödigt tyg.
Här får man verkligen passa sig så att man inte råkar göra hål i tyget.

Klart!!!

11 kommentarer:

  1. Fantastiskt! Nu äntligen tror jag att jag förstår hur man syr kantband! Tack!

    SvaraRadera
  2. om man klipper kantband i oelastiskt tyg ska man klippa den på snedden, därav namnet snedremsa - som finns att köpa färdiga. Då blir det oelastiska tyget lite töjbart och mycket lättare att kanta med.

    SvaraRadera
  3. Men TAAAAAACK så mycket! Ska våga mig på att fixa Ninas badcape redan till helgen. Den har ju ändå legat där färdigklippt sedan förra julen...

    SvaraRadera
  4. Varsågod! Så himla kul att kunna bidra med lite hjälp och inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK! Nu ska jag nog våga mig på både haklappar men också kläder till barnen. Du är min morsa!

      Radera
  5. HA HA HA! ÄLSKAR ditt bloggnamn! Gud vad nöjd du måste varit när du kom på det.

    SvaraRadera
  6. Jajustdet - tyget på tröjan har jag letat efter. Vart köpt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var länge sedan jag köpte det, men skulle gissa på JNY design kanske. Du får spana!

      Radera
    2. kolla på gruppen tygsamlarna på facebook om någon har tyget och vill sälja

      Radera
  7. Av en händelse kom jag in på din blogg då jag kollade på "syinspiration". INte för att jag egbehövde det eftersom jag har fullt upp med mina syprojekt... Men hur som helst stannade upp o kollade på din kantning. Väldigt BRA o utförlig beskrivning då man syr på vanlig symaskin o dvs utan overlock o bandkantare mm Tack! Carina F

    SvaraRadera