söndag 14 augusti 2011

Kom Oskar, vi rymmer!

Var femte flicka i sjuårsåldern önskar att hon vore smalare, visar en ny studie.
Det är när jag läser sånt som jag vill ta Oskar och rymma, till ett ställe där allt inte handlar om kön.
Ett sjuårigt barn ska inte behöva bry sig om sitt utseende, hon eller han ska inte ens veta vad övervikt är. Men nu för tiden får barn inte vara barn längre, de ska vara små kvinnor och män.

När jag var liten var jag tjock, men ingen retade mig. Bland mina klasskompisar hade jag en självklar roll som en snäll och ganska rolig unge. Det var när jag började närma mig tonåren som jag började förstå att jag borde vara smal, att mitt primära mål i skolan inte var att plugga utan att få uppmärksamhet från ”rätt” killar.
Även om jag blir mörkrädd när tänker tillbaka på mitt 12-åriga jag, så var jag i alla fall 12. I dag har pressen att ”växa upp” i förtid tagit sådana enorma proportioner att vi, i stället för att göra allt vi kan för att motverka trenden, hittar på ett nytt ord för att beskriva barn mellan 8 och 12: tweenies.

Jag vill inte att Oskar ska behöva bli en tweenie! Jag vill att han ska få vara ett barn så länge det bara är möjligt.
Därför gör jag från och med nu slut med mitt spegelhat. För vilka signaler får vårt barn om mamma och pappa står framför spegeln och klagar på sig själva?
Mamma och pappa, som är de bästa och tryggaste personer han känner, kan också vara de finaste – hur vi än ser ut!


PS. Här har Petra Krantz Lindgren skrivit klokt om hur man kan bemöta ett barn som uttrycker att hon eller han är tjock.

3 kommentarer:

  1. Så jävla sant!
    /Afson

    SvaraRadera
  2. Jag läste också det här och det gjorde mig otroligt arg. Förövrigt, var kan jag hitta din tröja?

    www.egosumveritas.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Ja, det är hemskt!

    Bangtröjan finns att köpa här: http://bang.se/artiklar/nyheter/bangtrojan-har-landat-2010-01-05

    SvaraRadera